De Akense afasie Test (AAT) is een gestandaardiseerde afasietest en bestaat uit 6 onderdelen: spontane spraak, Token test, naspreken, schrijftaal, benoemen en taalbegrip. D.m.v. de AAT worden mensen...
De Amsterdam-Nijmegen Test voor Alledaagse Taalvaardigheid (ANTAT) meet het niveau en de verandering van de verbaal communicatieve vaardigheid van afasiepatiënten. De ANTAT bestaat uit twee parallelversies van ieder...
Het AVI toetspakket maakt samen met toetspakket DMT (Drie Minuten Test) deel uit van het Leerling- en onderwijsvolgsysteem (LOVS). De AVI-toetskaarten brengen de algemene ontwikkeling van de leesvaardigheid...
De ACIS is een ergotherapeutisch observatie-instrument gebaseerd op het Model Of Human Occupation (MOHO). De ACIS brengt communicatie- en interactievaardigheden in kaart en registreert of vaardigheden wel of...
De Life Habits vragenlijst is een vragenlijst voor het in kaart brengen van de participatiemogelijkheden van een persoon. Deze vragenlijst is gebaseerd op het ‘Disability Creation Proces’ en...
De Behavior Assessment Battery is een gestandaardiseerd, wetenschappelijk onderbouwd onderzoeksinstrument voor kinderen en volwassenen. De BAB verschaft relevante informatie over de persoon die stottert. Het is een multidimensionaal...
De BIPAC is ontwikkeld als instrument ter ondersteuning van de behandeling in het 'Trainingscentrum voor mensen met afasie' te Amersfoort. Met behulp van dit inventarisatie-instrument kunnen de communicatieve...
De Birkhovense Evaluatieschaal Behandeldoelen Afasie (BEBA) is ontwikkeld voor het vastleggen van de functionele mogelijkheden en subjectieve beleving op het gebied van een bepaalde communicatieve activiteit. Deze mogelijkheden...
De Boston Naming Test (BNT), voor Nederland de Boston Benoemingstest (BBT), is een confrontatie-benoemingstaak die in Amerika is ontwikkeld. De test is vervaardigd als aanvulling op de Boston...
De Childrens’s Auditory Performance Scale is een vragenlijst die gebruikt kan worden om het luistergedrag van kinderen van 7 jaar en ouder te observeren. Zij wordt ook gebruikt...
Het doel van het instrument is: 1. het screenen van kinderen van wie waarschijnlijk is dat zij spraak-/taalmoeilijkheden hebben; 2. het identificeren van pragmatische stoornissen bij kinderen met...
Het CIO is een observatieinstrument dat de kwaliteit en het niveau van de ontwikkeling onderzoekt van de communicatieve intentie bij kinderen van 16-29 maanden (of ouder indien in...
De Comprehensive Aphasia Test (CAT-NL) is een test om de taalvaardigheden te testen bij mensen met niet-aangeboren hersenletsel. Daarnaast kan de CAT-NL gebruikt worden om richting te geven...
Het doel van De Klepel is het meten van de technische leesvaardigheid in de zin van het ‘vlot kunnen ontsleutelen van gedrukte pseudo-woorden’. Als maatstaf hiervoor wordt genomen:...
Diagnostiek van technisch lezen en aanvankelijk spellen (DTLAS) beschrijft een procedure voor individueel didactisch onderzoek van kinderen met lees- en spellingsproblemen. In de DTLAS zijn korte beschrijvingen, gedetailleerde...
Het Diagnostisch Instrument voor Apraxie van de Spraak (DIAS) is een instrument waarmee de diagnose 'spraakapraxie' gesteld wordt. Daarnaast kan met het DIAS de ernst van de spraakapraxie...
Diataal is een digitaal taaltoetspakket. Met Diataal kunnen scholen via het internet een algemeen diagnostisch taalvaardigheidsonderzoek bij hun leerlingen uitvoeren. Het is een leerlingvolgsysteem waarmee de ontwikkeling van...
Het toetspakket DMT maakt samen met het AVI toetspakket deel uit van het Leerling- en onderwijsvolgsysteem (LOVS). DMT en AVI kunnen worden ingezet nadat met de toetsen technisch...
Het doel van de Eén-Minuut-Test is het meten van de technische leesvaardigheid in de zin van het ‘vlot kunnen ontsleutelen van gedrukte woorden’. Als maatstaf hiervoor wordt genomen:...
FOCUS is een instrument waarmee logopedisten en ouders kunnen evalueren of een kind jonger dan zes jaar beter communiceert na een periode van logopedische behandeling. Gemeten wordt de...
Met de GVL kan de kwaliteit van de gezins- en opvoedingsomstandigheden bepaald worden. Kenmerkend voor de GVL is dat het zich niet alleen richt op de ouder-kind relatie,...
Het doel van dit dictee is het signaleren van problemen in de spellingvaardigheid. Het is niet bedoeld als toets om de diagnose dyslexie te stellen. Het dictee maakt...
De Lexilijst Begrip is bedoeld om na te gaan of kinderen tussen 15 t/m 20 maanden zich leeftijdsadequaat ontwikkelen op het gebied van taalbegrip. Ouders krijgen de lijst...
De Lexilijst Nederlands (2002: vernieuwde versie) is een lijst met woorden en zinnetjes die in het taalgebruik van jonge Nederlandse kinderen voorkomen. De lijst is bedoeld om bij...
De Metaphonbox bestaat uit twee delen: 1) onderzoeksdeel, bestaande uit de screening, het processpecifiek onderzoek en de evaluatie; 2) therapiedeel met materiaal en suggesties voor behandeling. Het onderzoek,...
De NNST is een gestandaardiseerde test, waarmee de communicatievoorwaarden en de eerste verbale en non-verbale communicatie geobserveerd, gescoord en beoordeeld worden. Het is een diagnostisch instrument dat wordt...
De NPT heeft als doel het toetsen van de productieve pragmatische vaardigheden bij kinderen om de taalgebruikproblemen adequaat te diagnosticeren. De test maakt gebruik van drie categorieën: Communicatieve...
Tijdens een zorgproces wordt erna gestreefd dat beslissingen tussen patiënten en zorgverleners gedeeld worden . De OPTION-scale is een 12-item vragenlijst die in kaart wil brengen in hoeverre...
De PPVT-III-NL is een diagnostisch instrument dat een domein van de taalontwikkeling (de receptieve woordenschat) test door het meten van het begrip van gesproken woorden. De PPVT-III-NL omvat...
De PALPA is bedoeld om taalverwerkingsproblemen te diagnostiseren bij mensen met verworven hersenletsel. Er wordt uitgegaan van de aanname dat het mentale systeem in verwerkingsmodules is georganiseerd, die...
De ROMP is een gestandaardiseerde vragenlijst die orale functies meet bij mensen met Parkinson. De ROMP bestaat uit 3 onderdelen: ROMP-swallowing (slikken) , ROMP-saliva (speekselcontrole) en ROMP-speech (spreken)....
De Scenario Test meet de communicatieve vaardigheden van afasiepatiënten in alle beschikbare communicatiekanalen. Dit betekent dus ook de nonverbale communicatiekanalen (zoals mimiek, gebaren of tekenen), schrijven of schriftelijke...
De Schlichting Test voor Taalbegrip is een diagnostisch instrument om het niveau van de taalbegripontwikkeling van Nederlands sprekende kinderen te onderzoeken. Het gaat daarbij om het begrijpen van...
De Schlichting Test voor Taalproductie-II is bedoeld voor de algemene populatie kinderen van 2-7 jaar bij wie een achterstand in de ontwikkeling van de taalproductie vermoed wordt. De...
De SEPSS is een vragenlijst met als doel om zelf-effectiviteit (self-efficacy) en toepassing (performance) bij het ondersteunen van zelfmanagement inzichtelijk te maken. De vragenlijst maakt inzichtelijk hoe zorgprofessionals...
De SEV is een vragenlijst die ingezet kan worden om te bepalen in hoeverre kinderen gedrags- en ontwikkelingsproblemen vertonen op sociaal-emotioneel gebied. Deze vragenlijst kan door ouders/opvoeders en/of...
Het doel van de stilleestempotoets ‘Hoe gevaarlijk is en tekenbeet?’ is het toetsen van de stilleessnelheid en het vasthouden van informatie. Ook geeft het een indicatie voor het...
De SAQOL-39-NL is een aangepaste versie van de Stroke-Specific Quality of Life Scale (SS-QOL). Zij is aangepast voor mensen met afasie. De vragenlijst meet de kwaliteit van leven...
De SA-SIP30 is een korte versie van de Sickness Impact Profile (SIP) die bedoeld is voor gebruik bij mensen met een CVA. Het instrument meet gezondheidsgerelateerde kwaliteit van...
De Stroke-Specific Quality of Life scale (SSQoL) is een vragenlijst die de aan gezondheid gerelateerde kwaliteit van leven van patiënten met een CVA in kaart brengt. De vragen...
De Taaltoets Alle Kinderen is een diagnostische toets voor het vaststellen van de mondelinge taalvaardigheid in het Nederlands (zowel moedertaal als NT2) bij autochtone enallochtone en kinderen in...
De Token Test is een test om lichte stoornissen in het taalbegrip aan te tonen bij mensen met cognitieve stoornissen. Daarnaast kan de test gehanteerd worden als een...
De USER bestaat uit 30 vragen en meet hoe zelfredzaam iemand is op het gebied van mobiliteit, zelfverzorging en cognitie. Per handeling wordt aangegeven of iemand dit zelfstandig...
De UCO is een observatie-instrument dat gebruikt kan worden om in de acute fase na een beroerte op een snelle en eenvoudige manier een algemene indruk te verkrijgen...
De Voice Handicap Index is een meetinstrument dat wordt toegepast voor het kwantificeren van de psychosociale consequenties van stemstoornissen door het invullen van een vragenlijst door de cliënt....
De Voice Related Quality of Life Measure (V-RQOL) is een vragenlijst bestaande uit 10 vragen. Het heeft als doel de kwaliteit van leven te meten bij mensen met...
De ComVoor beoogt voor iedere persoon een handelingsgerichte indicatie van ondersteunende communicatie te verschaffen. De twee kernvragen zijn: welke middelen zijn geschikt om communicatie te ondersteunen en op...
De WHODAS II is gebaseerd op een internationaal classificatie systeem en wordt gebruikt bij het beoordelen van het functieniveau van een persoon waarbij de nadruk ligt op activiteiten...